چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۸۵ - ۱۷:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: کلیات طرح تجمیع انتخابات مجلس هشتم و ریاست جمهوری دوره دهم به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسید.


رای گیری برای تصویب کلیات این طرح ،  بعد از آن که موافقان و مخالفان طرح تجمیع به ایراد سخنرانی پرداختند و نظرات خود را مطرح کردند، انجام شد . این طرح با 131 رای موافق، 72 رای مخالف و 5 رای ممتنع از جممع 210 نماینده حاضر به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.


 موافق و مخالف
این طرح پس از آن به تصویب رسید که  علی احمدی عضو کمیسیون امنیت در آغار بررسی این طرح درخواست مسکوت ماندن این طرح به مدت 6 ماه را مطرح کرده  و گفته بود: ما با اصل تجمیع مخالف نیستیم و آن را یک اقدام مبارک می‌دانیم. در رابطه با این نوع تجمیع انتخابات مجلس هشتم و ریاست جمهوری دهم چند نکته مورد بررسی بیشتر وجود دارد برای تجمیع انتخابات روش‌های مختلفی داریم بر اساس بند 8 اصل 110 قانون اساسی هنگامی که تکثر انتخابات معضل باشد مقام معظم رهبری می‌تواند به مجمع تشخیص مصلحت محول و به عنوان معضل معرفی و نتیجه به مقام معظم رهبری اعلام شود .

وی با بیان این‌که این کار نیازمند کار کارشناسی بیشتری است، یادآور شد: در این مورد سه گزینه وجود دارد؛ یکی این‌که یک سال مدت دوره‌ی مجلس افزایش یابد،دوم اینکه 6 ماه به مجلس اضافه و 6 ماه از ریاست جمهوری کم شود، گزینه‌ی سوم یک سال کاهش دوره‌ی ریاست جمهوری است که این گزینه‌ها نیاز به کار کارشناسی در کمیسیون تخصصی دارد.

اما طلایی‌نیک  نماینده کبودر آهنگ وبهار به عنوان مخالف مسکوت ماندن این طرح، گفت: مطالب گفته شده توسط احمدی دلیلی است بر این‌که نباید این طرح مسکوت بماند و باید تعیین تکلیف شود.
وی ادامه داد: استفاده از اختیار قانونی مجمع تشخیص مصلحت بهتر است یا تن دادن به بی‌نظمی انتخاباتی و هزینه‌های گزاف، کاهش کیفیت انتخابات، معطل ماندن مسایل اجرایی و مسایل مردم در کشور؟، اگر این کار به موقع انجام شود بهتر است که همه جا را معطل نگه داریم.

طلایی‌نیک افزد: در حال حاضر 13 ماه به انتخابات آتی باقی مانده و معمولا تقویم انتخابات 6 ماه قبل از برگزاری انتخابات است. پس باید دولت و دستگاه‌های اجرایی و نظارتی ابلاغ قانونی برای فراهم کردن مقدمات داشته باشند وی گفت: کمیسیون امنیت ملی روی این موضوع بحث زیادی داشته و با توجه به جمیع شرایط آن را تصویب کرده، پیشنهادات جایگزین بسیار خوبی هم در این مورد وجود دارد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی در ادامه یادآور شد: جهت‌گیری کلی این طرح این است که تجربه‌ی انتخابات شوراها و خبرگان تجربه‌ا‌ی موفق بود و مقام معظم رهبری آن را مثبت تلقی کردند. مردم هم با سطح مشارکت نشان دادند از طرح تجمیع حمایت کردند.

کد خبر 13582

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز